فرهاد آئیش

فرهاد آئیش

فرهاد حشمتی عقدایی با نام هنری فرهاد آئیش شناخته می‌شود.
متولد   27 شهریور ۱۳۳۱
بازیگر، کارگردان و نویسنده


تحصیلات:
او دبستان و دبیرستان را در تهران گذراند. چند سال بعد به انگلستان و سپس به آمریکا سفر کرد و به تحصیل فیلم‌سازی و عکاسی پرداخت. پس از مدتی پرداختن به عکاسی به تئاتر گروید. آئیش سال‌هایی از زندگی‌اش را در شهرهای سانفرانسیسکو، واشینگتن، بوستون و برلین گذراند و در این مدت به کارگردانی و بازی در بیش از ۳۰ نمایشنامه به زبان‌های فارسی و انگلیسی پرداخت. او پس از ۲۷ سال در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت.



آثار
تئاتر:

چمدان، سقراط، هفت شب با مهمانی ناخوانده در نیویورک، کرگدن، پنجره ها، آیا شما خانمی با مانتوی آبی دیده‌اید؟، شام آخر، شام اول، هنر، تقصیر و ۳۲ دقیقه از ماجرا، دختر گلفروش، یک رابطه ساده، گزارش به آکادمی و شب روی سنگفرش خیس.

سینما:
غلامرضا تختی، پنجاه کیلو آلبالو، یک دزدی عاشقانه، آینه شمعدون، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، چک، یک عاشقانه ساده، پریناز، پوپک و مش ماشاالله، زندگی با چشمان بسته، در شهر خبری نیست  هست، نصف مال من، نصف مال تو، خواستگار محترم، عاشق، شکلات، مکس، عروس خوش‌قدم، عطش، سیندرلا، عزیزم من کوک نیستم، نورا، شب‌های تهران.

تلویزیونی:
  دیواربه دیوار، پرده نشین، باغ سرهنگ، کلاه پهلوی، همه خانواده من، سه پنج دو، از پذیرفتن خانواده معذوریم، لطفاً دور نزنیم، شمس العماره، خرده جنایت های زن و شوهری« تله تئاتر»، هنر «تله تئاتر»، اتوبان «تله فیلم»، این خلوت تنهایی «تله فیلم»، خانواده تت «تله تئاتر»، شام آخر «تله تئاتر»، پریش «تله فیلم»، کتابفروشی هدهد، یغمای با شکوه خورشید «تله تئاتر»، ببر گرازدندان «تله تئاتر»، باجناغ ها، بانکی ها، نکراسف «تله تئاتر»، بدون شرح، داستان یک شهر2، قطار ابدی و سلام کوچولو.


 

رویداد های مرتبط با: فرهاد آئیش