فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش ­های آیینی و سنتی

فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش ­های آیینی و سنتی

این دوره از جشنواره با بخش های نمایش­ های تخت‌حوضی، مرور نمایش‌های آیینی و سنتی، مجالس شبیه‌خوانی، معرکه‌ها،آیین‌ها و بازی‌های نمایشی، نمایش‌های عروسکی سنتی، نقالی وروایت‌های ملی، پاتوق نمایش­ های سنتی کودک ونوجوان، بخش نمایش سنتی ملل، پاتوق نمایش­ های سنتی کودک ونوجوان، سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و پاتوق نمایش­ های سنتی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

در متن این فراخوان آمده است:
فرهنگ و هنر هرکشور تجربیات تاریخی و اجتماعی و آمال و آرزوهای هر سرزمین را روشن می­ سازد. تجلی ذوق و استعداد هر قوم را می توان در دستاوردهای هنری و فرهنگی جستجو کرد. نمایش‌های آئینی و سنتی ریشه در اساطیر، اعتقادات و باورهای مردمی دارند. توجه به این حوزه برای دستیابی به شناختی دقیق و عمیق از روحیات و عملکردهای مردمان یک فرصت ویژه است. در روزگار تنگ شدن عرصه  بر فرهنگ ملی و قومی ودر دوران «جهانی‌سازی» و کشاکش «تهاجمات فرهنگی» پرداختن به آنها به آیین و سنت یک ضرورت برای حفظ «هویت‌ملی» خواهد بود.

کانون نمایش­های آیینی و سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان تئاترملی با شعار «نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران»، نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را در مردادماه 1398 و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر  برگزار می‌کنند.

 

منبع: ایران تئاتر

رویداد های مرتبط با: فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش ­های آیینی و سنتی